Du er her: Hjem > DOBBELT OVERSKRIFT 1 > oktober 2013 > Befæstninger i Gentofte

Befæstninger i Gentofte

Den 24. september var vi 25 medlemmer, der deltog i en guidet rundtur i kommunen for at se på befæstningsanlæg.

Vores guide var Niels Ulrik Kampmann Hansen som siden 1970 har interesseret sig for Københavns befæstning, og i øvrigt har skrevet en bog om anlæggene i Gentofte.

Indledningsvis fik vi en kort orientering i bussen om istiden og indflydelsen på Gentofteområdet og morænelandskabet.

Første stop var Charlottenlund Fort. Fortet og Kastrup Batteri kunne sammen med Middelgrundsfortet beherske indsejlingen til Københavns Havn.

Det er et imponerende, gigantisk jordarbejde, som har fundet sted.

Herfra videre til Ermelundsvej hvor der var besigtigelse fra bussen på Ermelundsbroen. Broen er bygget oven på det gamle stemmeværk.

Videre ad Soløsevej til Dæmning 1. Benstræk og besigtigelse af det store stemmeværk, som indenfor de senere år nu er blotlagt.

Ad Skovvej til Dæmning 2. Også her besigtigelse til fods og videre til Ordrupkratbatteri som var anlagt til at beskyde dæmning II.

Efter 2 timers sightseeing sluttede vi af med en god middag på Restaurant ØRESUND