januar 2014

HUSK

Redaktionen ønsker alle medlemmer et godt nytår.

Det forgangne år vil vel specielt huskes for det omskiftelige vejr. Først en god lang sommer og så senest to store storme. Særlig stormen Bodil vil huskes i mange år på grund af de store oversvømmelser.

Julen blev sjælden mild.

Vi blev sidst på året godkendt som folkeoplysende forening i Gentofte Kommune, som bl.a. indebærer, at foreningen er berettiget til at kunne låne kommunale lokaler vederlagsfrit. Samtidig er vi ved at samle alle foreningens mange materialer på ét sted på stadion.

Igen i år er portoen steget. Det er en stor udgift for foreningen, og vi håber flere vil tilslutte sig at få  bladet pr. mail i stedet for post.

Bladet kan læses på vores web-side www.gentofteborgerforening.dk.

DERFOR - send en mail til info@gentofteborgerforening.dk, så vil I fremover modtage en mail, når et nyt blad er klar.

Husk indbetaling af kontingent  for 2014 senest 28. februar 2014. Beløbet er kr. 150.- for enkelte og kr. 250.- for dobbelte medlemsskaber. Indbetaling kan ske til vores konto i Nordea reg. nr. 2135 konto nr.  8973889541. Det kan ske via giro, bank eller home banking. Uanset betalingsform bedes anført navn samt kontingent  2014. Evt. girokort kontakt Ida Vedel.

ORDINÆR GENERALFORSAMLING
afholdes
Mandag, den 3. februar 2014 kl. 19.30

Restaurant Strandlund, 2920 Charlottenlund

DAGSORDEN:

1.    Valg af dirigent.

2.    Beretning om foreningens aktiviteter i det forløbne år.

3.    Fremlæggelse af de reviderede regnskaber, både for Borgerforeningen og
        Flagfonden, til godkendelse.

4.    Valg af medlemmer til repræsentantskabet.
         På valg er: Flemming Lyngsø, Peter Mouritzen, Jørgen Finn Nielsen,
                          Peer Petersen, Jan Rasmussen, Ole Brush, Stig Boisen, Ragnar
                          Norddahl, John Zangenberg.

5.    Valg af formand.

6.    Valg af 2 revisorer og 2 revisorsuppleanter.

7.    Fastsættelse af kontingent for det følgende kalenderår.

8.    Indkomne forslag fra medlemmer samt fra repræsentantskabet og
        forretningsudvalget.

9.    Eventuelt.

Generalforsamlingen er naturligvis for alle foreningens medlemmer.   Ole Steffensen (nærmere præsentation behøves vel ikke) vil efter generalforsam-lingen holde aftenens foredrag. Vi har i skrivende stund ikke aftalt det endelige emne.

Efter det spændende foredrag vil der blive serveret lækre sandwich med vin, øl eller vand. Dette koster kr. 125,00 pr. deltager. Tilmelding  skal ske senest den 27.januar 2014 til Ida Vedel på tlf. 39680404, eller på info@gentofteborgerforening.dk

Beløbet bedes indbetalt direkte til Nordea konto nr. 2135 8973889541 samtidig med tilmelding.

Uddrag fra formand Kjeld Hansens julehilsen

Kære Alle medlemmer af GENTOFTE BORGERFORENING.

Her tæt på Jul, finder jeg det ville være dejligt at sende en hilsen til jer Alle. Jeg ønsker Alle i Gentofte Borgerforening en RIGTIG GLÆDELIG JUL samt et lykkebringende nytår med troen på, at det nye år vil bringe os alle en mængde gode og spændende oplevelser i vores dejlige forening. Jeg kan her hvor det nye år nærmer sig ikke lade være med at reflektere over året som gik, ja alt var som det plejer, ministre kommer, ministre går, men embedsmænd de består. Pressen og ikke mindst TV har svælget i den mindste detalje som kan skabe negative reaktioner,  men hvor substansen bliver totalt glemt. Det er med stor undren, at man må være vidne til med hvor liden kløgt dette land bliver regeret af de unge mennesker inde på Christiansborg, og dog, det  går jo godt trods alt, og her tænker jeg især på os, som er så heldige at bo her i vores dejlige kommune, hvor et nylig overstået valg gik rigtigt godt, kontinuiteten i kommunen er intakt, og vi kan alle læne os tilbage og trække vejret roligt, ja for tænk engang hvis vi havde københavnske tilstande med dvs. trafik chikaner og med udsigt til at dette kun er begyndelsen med deres valg  af borgmester inden for området, ja så kan man kun glæde sig endnu mere over at bo i Gentofte Kommune. Endnu engang en GOD OG VELSIGNET JUL her hvor lyset er stærkest i december selv om det er mørkt uden for.

Vinsmagning
 den 7. oktober i VinoTeket

Borgerforeningens vinsmagning hos VinoTeket var rigtig vellykket. Vi fik lejlighed til at smage på 7 dejlige vine fra Bourgogne og fik efterfølgende tilbud om at købe dem til en rigtig rimelig pris.

Mellem de dejlige vine kunne vi smage nogle spændende patéer, spegepølser af forskellig slags, samt ost, men ikke mindst fik vi et indblik i vinens tilblivelse, både hvad gælder markernes beliggenhed, jordbundforhold samt plukning og efterfølgende behandling. En meget interessant aften, hvor man kunne blive meget klogere omkring Pinot Noir’s mysterium. Det er jo sådan, at alle rødvine fra Bourgogne fremstilles på Pinot Noir druen.

Pinot Noir druen bliver også dyrket i flere andre lande end Frankrig. Dette fik vi også nogle fantastiske smagsprøver på. Bourgogne området i Frankrig løber fra Rully i syd til Dijon i nord gennem Baune.

Tak til Lars Byager for en dejlig aften i VinoTekets hyggelige kælder.

Andespil den 12. november 2013

Også i år blev der holdt det traditionelle andespil på Restaurant Strandlund med ca. 84 deltagere. Menuen bestod naturligvis ligesom sidste år af andelårconfit og rådhuspandekager. Der var lavet bordplan til alle, efter ønske fra de enkelte ved tilmeldingen.

Efter spisningen og pladekøb startede selve spillet med tre opråbere på skift. Der var 12 spil med indlagt pause og mange dobbelt banko. Som sædvanlig mange flotte gevinster, bl.a. flere store købmandskurve. Nedenfor billeder fra aftenen med bl.a. formand, fuglekonge, glade vindere og spillere.