Borgerforeningen juni 2016

FREDERIKSBERG SLOT, lørdag den 10. september 2016 kl. 16.00

Kom og besøg det 300 år gamle slot og se den smukke riddersal, hvor der stadig spilles op til Les Lanciers og vals til de store baller.
Endvidere vises bl.a. det spændende Marmorbad, Det Kinesiske Værelse, den formidable udsigt fra Flagaltanen og ikke mindst den smukke barokkirke.
Derudover er det attraktive lille køkken, Prinsessernes Pandekagekøkken, igen blevet åbnet for publikum.

Slottet er opført i italiensk barokstil på toppen af Frederiksberg Bakke på Frederiksberg. Slottet blev opført i 1699–1703 for Frederik 4. som kongefamiliens sommerslot.
Arkitekten var Ernst Brandenburger.

Rundvisningen tager ca. 1 ½ time.

Adresse: Roskildevej 28 A, 2000 Frederiksberg, og under opholdet på slottet er det tilladt at parkere i slotsgården, såfremt der er plads.

Bagefter tager vi til Hansens Gamle Familiehave, Pile Alle 10-12, Frederiksberg. Ligger rundt om hjørnet.
Her vil traktementet bestå af 2 stk. smørrebrød & en øl eller vand. Samlet pris for slot samt bespisning kun kr. 295.-.
Hurtig tilmelding tilrådes, begrænset deltagerantal.
Tilmelding senest 29. august 2016 til info@gentofteborgerforening.dk eller Ida Vedel på tlf. 22158004.
Beløbet bedes indbetalt direkte til Nordea konto nr. 2135 8973889541 samtidig med tilmelding.

Turen til færgen GRØNSUND

Fredag den 29. april 2016 var vi 26 medlemmer, som mødtes i Nyhavn, hvor vi startede med en 1 times tur rundt i de idylliske kanaler.
Vi havde en guide som kunne fortælle om Københavns smukke kirker, slotte og ældre, fredede huse samt spændende bygninger og seværdigheder.
Formanden havde sørget for vin & chips, og der var en god stemning.

Bagefter blev vi sejlet hen til færgen GRØNSUND, hvor vi gik ombord.
På færgen var et dejlig stort ’tag selv’ bord.
Under spisningen blev vi underholdt af værten med både fortællinger og harmonika spil.

Dagen sluttede helt agter på færgen med fællessang, hvor der bl.a. blev sunget ’Solskin om bord’.
Sangen er udlagt på vores Facebook side. Det var en dejlig dag med godt vejr og munter underholdning. Se vedlagte billeder.

Årets fugleskydning 2016

Søndag, den 5. juni 2016, som også er Grundlovsdag og fars dag, mødte skytterne ved Skovshoved Kirke  i strålende sol.

Turen gik gennem villaveje anført af en veloplagt Gladsaxe Pigegarde til det afgående fuglekongepar Allan & Karina´s residens på Strandvejen .
Forinden havde formanden dog øvet skytterne i korrekt hilsen og afskydning af de ’små kanoner’.  Bag pigegarden kom fanebærer Erik Poulsen og efter ham vores søde små piger iført foreningens folkedragter bærende på ’laden ’. Skytterne var under kommando af vores formand Kjeld Hansen.

Kongeparret tog imod os på deres residens, hvorefter vi i samlet flok gik til Restaurant ØRESUND, hvor vi blev trakteret med et dejligt morgenbord, kaffe og en lille een.

Igen i år var der mange dejlige sponsorgaver fra diverse forretninger og firmaer.

Disse blev som sædvanlig udloddet via amerikansk lotteri, dels under morgenbordet og dels under skytternes frokost på Gentofte Stadion.

Efter morgenbordet begav skytterne sig til Gentofte Stadion sammen med Fuglekongen, som løste det første skud.

Ny Fuglekonge blev Richard Elligsøe og Kronprins Ole Brusch .

Charlotte og Richard Elligsøe
Foto: Holger Hagelberg

Efter et tiltrængt hvil var der traditionen tro Gallamiddag på Gentofte Hotel, hvor de foreskrevne ceremonier blev afviklet.
Under middagen blev afgående Fuglekonge Allan Guhles våbenskjold officielt indviet.  Festen blev afsluttet med dans til musik af Torsten Søgaard indtil midnat.

Fra tidlig morgen til festen sluttede blev vi fulgt af et filmhold, som optog hele dagen. Det bliver nu redigeret og vil senere til efteråret blive vist i Gentofte Kino (med offentlig adgang) og efterfølgende reception på Gentofte Hotel.

Resultater fra skydebanen på Vinderliste, Fugleskydning 2016..